Antidiscriminatiebeleid

Bekijk hier onze antidiscriminatiebeleid. Heb je vragen over onze antidiscriminatiebeleid? Neem dan gerust contact met ons op en wij helpen je verder.

Contact opnemen

Inleiding
Bij PROVAI Uitzendbureau streven we naar een inclusieve arbeidsmarkt waarin iedereen gelijke kansen krijgt, ongeacht persoonlijke kenmerken. We verwerpen elke vorm van discriminatie en zetten ons in voor diversiteit en gelijke behandeling.

Definitie van Discriminatie
Discriminatie betreft het ongelijk behandelen van personen op basis van kenmerken zoals geslacht, ras, etnische afkomst, huidskleur, nationaliteit, religie, levensovertuiging, politieke voorkeur, burgerlijke staat, seksuele geaardheid, handicap of leeftijd. Dit omvat ook het honoreren van verzoeken van opdrachtgevers om onderscheid te maken op basis van irrelevante criteria voor de functie.

Preventieve Maatregelen
Om discriminatie te voorkomen en te bestrijden, hanteren wij de volgende maatregelen:
• Arbeidsovereenkomsten: In alle arbeidsovereenkomsten van onze interne medewerkers is een clausule opgenomen die discriminatie verbiedt. Door ondertekening stemmen medewerkers in met dit beleid.
• Opdrachtbevestigingen: In opdrachtbevestigingen aan opdrachtgevers vermelden wij expliciet ons standpunt tegen discriminatie en verwijzen naar dit beleid. Opdrachtgevers ondertekenen deze bevestigingen ter akkoord.
• Evaluatiegesprekken: Tijdens kwartaalgesprekken bespreken we het antidiscriminatiebeleid en eventuele incidenten. Bij overtreding kunnen sancties volgen, tot en met ontslag bij herhaaldelijk verwijtbaar gedrag.
• Samenwerkingsovereenkomsten: In onze algemene voorwaarden en samenwerkingsovereenkomsten met intermediairs is een clausule opgenomen die discriminatie bij werving en selectie verbiedt.
• Signalering en melding: Interne medewerkers die discriminatie signaleren bij intermediairs melden dit bij de directie, die vervolgens de klachtenprocedure volgt.
• Communicatie: In onze nieuwsbrieven besteden we regelmatig aandacht aan het antidiscriminatiebeleid.
• Klachtenprocedure: We hebben een klachtenprocedure opgesteld en gepubliceerd op onze website. Daarnaast wordt dit beleid besproken in het boekje ‘Werken bij PROVAI’, dat elke flexwerker bij aanvang van de werkzaamheden ontvangt.

Klachtenprocedure
Voor een correcte afhandeling van meldingen omtrent discriminatie hanteren wij de volgende procedure:
Indiening klacht: Een klacht wordt schriftelijk ingediend bij de directie binnen drie werkdagen na waarneming.
• Gesprek: Binnen twee weken voert de directie een gesprek met de klager over de aard en ernst van de klacht.
• Onderzoek: De directie onderzoekt de klacht zorgvuldig en vertrouwelijk.
• Besluit en terugkoppeling: Binnen vier weken na ontvangst van de klacht neemt de directie een besluit en koppelt dit terug aan de klager.
• Maatregelen: Indien de klacht gegrond is, neemt de directie passende maatregelen om herhaling te voorkomen.

PROVAI Uitzendbureau zet zich actief in voor een diverse en inclusieve arbeidsmarkt en tolereert geen enkele vorm van discriminatie.

Maart 2025